Dieta lepsza niż lekarstwo

Jeśli często chorujesz, a objawy nie są jeszcze na tyle silne, aby była potrzebna interwencja lekarza, spróbuj zmienić nawyki żywieniowe i świadomiej dobierać produkty.

Shutterstock

Zacznij od drobnych modyfikacji. Zastanów się, co robisz źle, jakie błędy dietetyczne mogą pogarszać Twój stan zdrowia lub zwiększać ryzyko rozwoju choroby. Leki potraktuj jako ostatnią deskę ratunku albo element dodatkowy obok dieto leczenia, gdy ono już nie wystarczy.

Nie traktuj swojego organizmu jak śmietnika, jedząc bez opamiętania i co popadnie, a później szukając rozwiązania w tabletkach uśmierzających ból. Jeśli jesz za dużo, masz nieprawidłowe nawyki żywieniowe, a Twoja aktywność jest zwiększa się ryzyko rozwoju otyłości.

Otyłość to podłoże do rozwoju chorób układu krążenia, cukrzycy, kamicy żółciowej, nowotworów i innych schorzeń. Warto się zastanowić, czy nie lepiej jest jeść wg zasad zdrowego żywienia tyle, ile potrzebuje nasz organizm? Dlatego dbajmy o to co, ile, kiedy i gdzie jemy.

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Swoje zdrowie poprawimy spożywając dużo świeżych sezonowych warzyw i owoców, produktów pełnoziarnistych, stosując zimnotłoczone oleje, zamieniając słodycze na bakalie, śmietanę na jogurt, przetworzone płatki na owsiane… Nie chodzi o ogromne ograniczenia, restrykcje, katowanie się wysiłkiem, a znalezienie umiaru i własnej drogi w zrównoważonym odżywianiu, włączenie w to ruchu, który sprawia przyjemność, czasu na odpoczynek i relaks.

Z doświadczenia wiem, że stres bardzo utrudnia wprowadzanie wszelkich zmian. Bez odpowiedniego odżywiania możemy nasilić skutki stresu. Przeczytaj o istocie równowagi kwasowo-zasadowej i jej wpływie na nasz stan zdrowia.

Zmęczenie przez zakwaszenie

Jesz dużo mięsa, jaj, ryb, serów żółtych, produktów zbożowych? I czujesz się ciągle zmęczony, masz gorszy apetyt, boli cię głowa i pogorszyła ci się cera? To typowe objawy kwasicy, stanu, do którego może przyczynić się nadmierne spożycie wyżej wymienionych produktów.

Do tego jeśli jesz za mało warzyw i owoców możesz pogłębić kwasicę i tym trudniej będzie ci z niej wyjść. Odpowiednio zbilansowana dieta skierowana na prawidłowy stosunek żywności kwasotwórczej do żywności zasadotwórczej pozwoli ci wrócić do stanu zdrowia i zmniejszyć zapadalność na infekcje.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

To czy dieta ma wpływ na zakwaszenie Twojego organizmu można sprawdzić poprzez jej analizę i wyliczenie ilości pierwiastków o działaniu alkalizującym i acidującym.

POZBĄDŹ SIĘ TOKSYN Z ORGANIZMU

Do kwasicy (zakwaszenia) przyczyniają się następujące produkty:

  • mięso i jego przetwory
  • ryby
  • owoce morza
  • sery
  • jaja
  • produkty zbożowe: makaron, ryż, kasza jęczmienna, płatki, pieczywo
  • soczewica
  • orzechy z niektórymi wyjątkami
  • borówki, żurawiny
  • produkty wysoko przetworzone z dużym dodatkiem soli lub cukru

Zasadowy wpływ mają:

Obojętnie na organizm oddziaływają:

  • mleko
  • masło, oleje roślinne

Zdolność produktów do zakwaszania jest większa niż do alkalizowania, dlatego zaleca się dietę z przewagą produktów zasadotwórczych.

Zdrowe odżywianie

Zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej ma dobroczynny wpływ na przebieg wielu procesów toczących się w ustroju. Warunkuje prawidłową przemianę materii, odpowiada za właściwą pracę mózgu, serca, nerek. Możliwość buforowania krwi sprzyja utrzymaniu stałego pH, usuwany jest nadmiar dwutlenku węgla, wydalane są kwasy i zasady oraz wytwarzany jest amoniak. Jeśli poprzez niewłaściwą dietę przekroczysz możliwości swojego systemu buforującego zwiększysz ryzyko rozwoju kwasicy, w której dochodzi do:

  • nasilonego rozpadu białek, zmniejszenia zużycia glukozy przez tkankę mózgową i zmniejszenia kurczliwości mięśnia sercowego
  • i w efekcie pojawia się stałe zmęczenie, bóle głowy, osłabienie odporności, utrata apetytu, pogorszenie stanu skóry, apatia, zaburzenia metaboliczne, gorsza przyswajalność i wchłanianie składników odżywczych z pożywienia
  • po dłuższym czasie może rozwinąć się nadciśnienie, cukrzyca, kamica nerkowa.

Kwasica jest także objawem występującym w konkretnych schorzeniach, np. w stanach zapalnych jelita grubego, biegunkach, w niewydolności nerek, astmie, rozedmie płuc, niekontrolowanej cukrzycy.

Zdrowe zmiany zacznij w kuchni

Do kwasicy może przyczynić się także nagły nadmierny wysiłek fizyczny lub jego całkowity brak oraz stres. W celu łagodzenia kwasicy poza wyborem produktów zasadotwórczych wskazuje się na dłuższe przeżuwanie produktów węglowodanowych, długie moczenie nasion roślin strączkowych, rezygnację z nocnego dojadania. Dobrym sposobem jest też picie dużej ilości wody mineralnej między posiłkami.

Zasadowica pojawia się o wiele rzadziej (np. u wegetarian). Może być skutkiem wymiotów czy szybkich głębokich oddechów (hiperwentylacja).

Jeśli zażywasz jakieś leki i nie widzisz efektu ich działania, również może być to powód zaburzeń w równowadze kwasowo-zasadowej.

Aby sprawdzić czy równowaga jest u ciebie zachowana wykonaj badanie pH moczu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Domowe batoniki musli (bez pieczenia) 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Granat i jego właściwości lecznicze Wegańskie ciasteczka Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu! Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Zdrowe tłuszcze na talerzu. W jakich produktach ich szukać? Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Sałatka z fasolką mung Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Metabolizm. Czym jest, co go spowalnia? Brownie z batatem i rodzynkami

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe batoniki musli (bez pieczenia) Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów 4 migdały dziennie mogą poprawić zdrowie Domowe pralinki Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych